Пріоритетний напрямок роботи педагогічного колективу закладу

 Враховуючи, що фундамент естетичної культури закладається в дитинстві, педагоги ДНЗ №1 «Барвінок» зосереджують увагу на сучасних методах і прийомах організації освітнього процесу, а саме на побудові освітнього процесу з використанням багатства та різноманітності засобів естетичного виховання, серед яких ознайомлення дошкільників з краєзнавством є одним з унікальних засобів у вирішенні завдань не тільки художнього, а й особистісного розвитку, громадського й духовного становлення дитини. Можна чітко окреслити проблеми організації освітнього процесу в даному напрямку:

  • відсутність системи роботи щодо ознайомлення дошкільників з краєзнавчим матеріалом;
  • вихователі володіють незначним обсягом знань у галузі історії міста, але ці знання не мають методичного підґрунтя;
  • педагоги відчувають труднощі у визначенні доступного для дошкільників змісту знань про місто, виборі форм та методів ознайомлення з його минулим і сьогоденням.

 Ми передбачаємо, що забезпечення ефективності формування естетичної культури дошкільників засобами краєзнавства надасть модель формування організаційно-педагогічних умов і розробка відповідних компонентів методичної системи ознайомлення дітей старшого дошкільного віку з рідним містом. Творчою групою педагогічного колективу ДНЗ №1 був створений курс «Краєзнавство», який представляє собою додаток до Базової програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі». Курс розрахований на впровадження тематичних тижнів протягом навчального року, охоплює дошкільників молодшого і старшого дошкільного віку.

 Головна мета курсу «Краєзнавство» - створити сприятливі умови для становлення соціальної компетентності дитини, навчити орієнтуватися у реальних соціальних умовах життя, підвести дошкільників до усвідомлення неповторної краси рідного міста, розвивати стійкий інтерес до історичних сторінок життя міста, розвивати відчуття гідності за свою «малу батьківщину», усвідомлення себе громадянином міста, здатним берегти і примножувати його культуру, спонукати до трансформації естетичних вражень у творчій діяльності.

Завдання курсу:

- ознайомлення дошкільників із сучасним і історичним Ніжином,
- спонукати дітей дотримуватися моральних норм і правил, інтересу проявити себе у майбутньому,
- розвивати естетичне сприйняття як творчий процес –основу залучення до мистецтва;
- оволодіти навичками професій, результат діяльності яких дає естетичну насолоду навіть через століття (архітектори, будівельники, художники, поети, фотокореспонденти, екологи, дизайнери ландшафту і інтер’єру тощо).

 Освітня функція курсу «Краєзнавство» полягає в формуванні у дітей уявлень про рідне місто, його структуру, архітектуру, пам’ятники видатним діячам і подіям, музеї, особливості парково-садової культури, водойми міста, ліси  навколо Ніжина.

Зміст курсу розвивається у двох напрямках:1.Послідовне набуття дошкільниками знань про рідне місто.
      2.Використання знань про Ніжин у самостійній художній діяльності.

 Курс розрахований на реалізацію свого змісту протягом навчального року шляхом впровадження одного тематичного тижня у місяць у наступній послідовності:

№ п/п

Тематичний тиждень

Термін

1

«Вулиці рідного міста »

Вересень

2

«Архітектурні пам’ятки міста»

Жовтень

3

«Пам’ятники Ніжина» частина1. «Подіїї давно минулих днів»

Листопад

4

«Ніжин мистецький»

Грудень

5

«Музеї міста Ніжина»

Січень

6

«Люди привітні у місті живуть»

Лютий

7

«Річка Остер-водна артерія нашого міста. Ніжинські водойми»

Березень

8

«Пам’ятники Ніжина Частина 2. «Сучасний світ»

Квітень

9

«Зелене, затишне і запашне містечко» (парки, сквери і ліси Ніжина»

Травень

 Якщо для дітей молодшого дошкільного віку курс «Краєзнавство» представляє собою елементарне ознайомлення з рідним містом, тому що в силу своїх фізіологічних можливостей, малята ще не в змозі витримувати змістовні й цікаві прогулянки, екскурсії, архітектурні прогулянки, міні-турпоходи,їм більш притаманне ознайомлення з містом засобами відеоматеріалів, фотоматеріалів, ілюстрацій, календарів, альбомів, то діти старшого дошкільного віку вже в повному обсязі здатні оволодіти  всіма видами візуальної, кінестетичної і аудіальної інформації, яку пропонує цей курс.

 Курс «Краєзнавство» просто запрограмований на успішне опанування, тому що кожному слову, кожній репліці педагога є «живе» підтвердження – сторінки вулиць міста, шедеври архітектури, роботи майстрів-художників, пам’ятники видатним людям і подіям, чарівна природа ніжинської землі.

 Простір міста для дитини є світом, сповненим таємниць, подій, справ. У ньму вона позіціонує себе як самостійна людина, власник і завойовник цього простору. Засоби виявлення власного ставлення до міста можуть бути різними: охоронними і руйнівними, органічними і неадекватними. Усі вони характеризують рівень культури, якого досягла дитина в певний момент життя. Спостерігати і аналізувати їх, розробляти різні форми роботи з дошкільниками з розвитку уявлення про архітектуру ми визначили актуальним завданням творчої групи з проблеми «Архітектура для дошкільників».

 Головне завдання, яке вирішується під час ознайомлення дітей із мистецтвом, – розвинути в дитини сприйнятливість як базову особистісну якість, прищепити здатність “сприймати”, “передавати”, “трансформувати”. Впливаючи на естетичну свідомість дитини виразністю своїх образів, архітектура стверджує певні суспільні погляди, ідеали та смаки. Залучення до архітектури сприяє формуванню пізнавальних інтересів, дає можливість знайомити дітей із широким колом предметів та явищ. 

 Спілкування з архітектурою дозволяє розвинути в дитини здатність відчувати красу, виховує бережне ставлення до прекрасної спадщини своєї країни, повагу до її творців. Через архітектуру, яка безпосередньо оточує людину, передаються з покоління в покоління норми людської поведінки та культури. Знайомство з архітектурою дає наочні уявлення про складність та розвиток художніх стилів. Пам’ятки архітектури мають особливе значення для розвитку ціннісного ставлення дошкільника до рідного міста, становлення духовно-ціннісного ядра особистості. Необхідно відзначити вигідне розташування нашого садочка у місті , яке дає змогу щоденно поринати у прекрасне розвивальне середовище, яким виступає  центр нашого міста.

 Творчою групою педагогів розроблений проект «Архітектура для дошкільників», який включає етапи:


    1. Створення електронної бази відеоматеріалів про архітектуру рідного міста.
      2.    
      Розробка програми «Архітектура: знайома незнайомка».
      3.    
      Розробка перспективного планування відповідно до вікових груп дітей.
      4.  Створення системи дидактичних, будівельно-конструктивних, інтелектуально-рухливих,       театралізованих, творчих ігр в данному напрямку.
      5.    
      Поповнення банку педагогічних ідей щодо інноваційних форм і методів роботи по вибраній проблемі.
      6.    
      Презентація розвивально-пізнавальної діяльності з проблеми: «Архітектура для дошкільників».
      7.    
      Створення інформаційного центру для батьків.

  Для роботи педагогів з дітьми проект передбачає напрямки :


  • усвідомлення дошкільників себе в своєму місті,
    -         особливості ставлення дітей до архітектурних споруд,
    -         особливості дитячої діяльності, близької до архітектурної художньої практики.

 Слід відзначити, що без відповідного рівня професійної підготовки неможливо дошкільників зацікавити мистецтвом архітектури.  В методичному кабінеті закладу зібрани матеріали, які використовуються вихователями для самоосвіти : періодичні видання, книги ніжинських авторів, книги по мистецтвознавству, фото- і відеоматеріали.

Для реалізації поставлених задань у роботі з дітьми педагоги використовують:


      1. формування відповідного розвивального середовища,
        2.     мультімедійне та методичне забезпечення,
        3.     систематичні екскурсії, цільові прогулянки, архітектурні прогулянки,
        4.     різноманітну ігрову діяльність.

 В рамках пректу на базі ДНЗ №1 відбулося засідання міського семінару-практикуму вихователів старших груп з проблеми: «Архітектура: краса і таємниці –рушійні сили розвитку дитини», де відбувся практичний показ розвивально-пізнавальної діяльності на тему : «О, Ніжине, краса твоїх віків поселиться в серденьках малюків». Вихователь старшої групи Іванова Н.В.продемонструвала досвід ознайомлення дошкільників з архітектурою рідного міста засобами технології «Сім див на планеті Дитинства».

 Цей проект дозволить сформувати у дошкільників певну систему художніх уявлень, поглядів, які зможуть допомогти їм виробити в собі дійові критерії естетичних цінностей, готовність та вміння вносити елементи прекрасного у своє життя. Отримані результати підтвержують очікування щодо оптимізації художньо-естетичного, інтелектуального, мовленнєвого розвитку дошкільників. Можна зробити висновок, що у дітей не тільки підвищився інтерес до архітектури, а й розвинулися такі показники, як пізнавальна мотивація, самостійність, ініціативність, допитливість. Педагоги здобули досвід у встановленні нових взаємин з дітьми на основі особистісно-зорієнтованої моделі освіти, уміння користуватися проектною технологією як показником високої кваліфікації педагога, його інноваційного мислення.

 Педагогами закладу створено наочно-методичне забезпечення пріоритетного напрямку розвитку дошкільного навчального закладу: посібники «Стежинами у минуле Ніжина» (Соловйова О.М.), «Рослини нашого краю» (Сахно Л.І.), додатки до блочно-тематичного планування «Золотоверхий красень Ніжин», «Давно те діялося», «Тече річка непомітно через місто наше...» (Іванова Н.В.)

 В закладі створений центр для роботи з дітьми і батьками «Я живу у Ніжині, вічному і ніжному», де батьки мають змогу ознайомитися з яскравими подіями з життя нашого міста, прочитати поетичні рядки про Ніжин, ознайомитися з матеріалами для розвитку дітей як маленьких патриотів, помилуватися роботами, створеними малюками під враженнями зустрічей з рідним містом, фотоматеріалами.